X
تبلیغات
حلقه نقد فیلم (دانشجویان شاهرود)
قالب وبلاگ
حلقه نقد فیلم (دانشجویان شاهرود)
 
لینک دوستان

بیمار انگلیسی

بیمار انگلیسی

شناسنامه

کارگردان: آنتونی مینگلا

تهیه کننده: سال زینتز

نویسنده :

         مایکل اونداتج (داستان)

          آنتونی مینگلا

موسیقی: گابریل یارد

هنرپیشگان :

          رالف فینس

          ژولیت بینوش

          ویلیام دافو

          کریستین اسکات توماس

عرضه کننده: میراماکس فیلم ( (Miramax Films

تاریخ عرضه:  نوامبر  ۱۹۹۶

داستان

در خلال جنگ جهانی دوم خلبانی (رالف فینس) دچار حادثه میشود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند و به علت جراحتهای هولناکی که برداشته به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده میشود در آنجا پرستاری (ژولیت بینوش) اورا در صومعه ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند تا ...

جوایز :

        برنده جایزه اسکار بهترین فیلم

          برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان

          برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری

          برنده جایزه اسکار بهترین تدوین

          برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی

          برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن

         نامزد ۸ جایزه اسکار

[ 85/03/17 ] [ 8:58 قبل از ظهر ] [ حلقه نقد فیلم ]

نقدی بر بیمار انگلیسی

نظام سینمایی هالیوود پر ابهام و عجیب می نمایاند . گاها فیلم های برجسته ی هنری که اتفاقا با اقبال عمومی هم روبرو هستند ازسوی گردانندگان هالیوود با بی مهری روبرو می شود و درست در نقطه ی مقابل با اعطای 7 اسکار به فیلمی چون بیمار انگلیسی تامل انسان را بیش از پیش بر می انگیزد .

اگر با این پیش زمینه که فیلم برنده ی 7 اسکار بوده نظاره گر فیلم باشیم شاید بتوان گفت متوجه نوعی انحراف در اعطای جایزه ی اسکارخواهیم شد . هر چند که این فیلم در حد یک اثر نازل و از رده خارج نیست اما در برابر جوایزی که این فیلم دریافت کرده به واقع علامت سوال است . از دلایل این امر عدم ارائه ی یک اثر بدیع از سوی کمپانیهای مشهور در آن برهه ی زمانی را ذکر می کنند.

درون مایه ی فیلم عشق است اما نه یک عشق پاک بلکه هوس آلود وافسارگسیخته . همه ی ما متوجه این اصل خواهیم شد و با داستان همراه می شویم .

اما در خلال روایت فیلم حواشی تامل برانگیزی وجود دارد که شاید در لحظه هرگز مورد توجه قرار نگیرد و پنداشته شود که اثر گذاری آن کمتر از پیام اصلی فیلم است . اما به واقع روح و ضمیر انسان ناخودآگاه متاثر از حتی کم رنگ ترین تصاویر قرار میگیرد و در گذر زمان حساست و تاثیر پذیری خود را نشان خواهد داد .

فیلم با یک موسیقی فوق العاده زیبا به معنی آنچه که در خدمت فیلم است شروع می شود . شاید بتوان گفت تنها برجستگی هنری بیمار انگلیسی که شایسته ی تقدیر هم بوده فضا سازی شنیداری بوده که موسیقی به نحو احسن انجام داده .

به طور خاص در آغاز فیلم شنونده ی یک موسیقی وهمناک و خوف انگیزهمراه با معرفی قبایل بدوی و بیابان نشین هستیم . در ادامه دیگر به تصویرسازی منفی از افراد بیابان نشین (که ظاهرا مسلمان هم هستند )نیست . چراکه ما انذار موسیقی را پذیرفته ایم و حال فی المثل اگر یکی از این افراد اذانبگوید نگاه ما چگونه خواهد بود ؟ ما ا زآنها گریزانیم !...

از دیگر نیرنگ های فیلم ایجاد فرصتی برای قیاس بین یک پرستار مسلمان با غیر است . حنا پرستار غیر مسلمان فداکار از خود گذشته و عاشق کارش است که در تمامی طول فیلم شاهد مشقاتی که او در راه انجام وظیفه متحمل می شود هستیم و او را به واسطه ی نوع دوستی اش می ستاییم . او حتی مادرانه برای بیمار نیمه جان خود قصه می گوید . اما حضور پرستار مسلمان  لحظه ای است . به بازداشتگاهی وارد می شود . به محض ورود او صدای تیری از بیرون شنیده می شود و شاید کسی کشته می شود . در این حضور محدود حتی احکام اسلام مورد نقد و شاید تمسخر واقع می شود و او با سکوت خود در واقع محکوم شده است . او که حرفی برای گفتن ندارد مجری حکم قرار میگیرد و بی رحمانه انگشت مجرم را قطع می کند .

این یک پوزخند هالیوودی است از اینکه بار دیگر توانسته اسلام را آنطورکه خود می خواهد وصف کند .

اما هالیوود تنها اسلام را نشانه نرفته و بلکه            نقد فیلم                

عناد واقعی آن با دین است و این دین است

که مورد هجمه ی هالیوودی قرار گرفته است

که این اصل منطبق بر خط مشی ها و برنامه

های گردانندگان این نظام هزار چهره است .

پروتکل های صهیونیست ها سرشار از برنامه

های ضد دین است که به انحاءگوناگون اجرا

می شود و چه ابزاری تاثیر گذارتر از تصویر آن هم

از جنس هالیوودی .

غرض از این مقدمه آشکار سازی جلوه های پنهان

فیلم است که ما به واقع در جریان آن قرار نداریم

چرا که اصل داستان چیز دیگری است وما سوار

بر داستان و همراه با قصه غافلانه از این تصویر ها

میگذریم و بی صبرانه منتظر روایت اصل داستان

می مانیم اما روحمان گرفتار یک مسخ شدگی

نا خواسته است .

حنا که از مصیبت هایی که بر او رفته به

ستوه آمده  زیر لب نقد فیلممی گوید : من نفرین

شده هستم.........

این دیالوگ همراه با نگاه معنا دار او به صومعه ی

بالای تپه است . ما تصویرسیاهی از صومعه را

می بینیم . به راستی تناسب بین نفرین و

کلیسا از کدامین جنس است و القاگر کدامین معنی ؟

حنا تصمیم می گیرد به صومعه برود . لحظات نزدیک

شدن او به صومعه همراه با همان موسیقی رعب

انگیز است . حنا پرتردید گام بر می دارد . علاوه بر

اینکه نوع حرکت دوربین هم با ما حرف می زند .

دوربین حنا را در حال نزدیک شدن به کلیسا نشان

می دهد اما از پشت شاخ و برگ درختان و یا از یک

نمای دور که شخصی نزدیک می شود و اضطراب

بیننده را بیشتر می کند و باز هم موسیقی......بینوش

هنگامی که به ورودی کلیسا می رسد پشت

حصار جلوی مرداب درنگ کوتاهی داردگویا

هنوز تردید دارد .

او هنوز از حصار رد نشده و وارد زندان . اما

وصف حال او پس از عبور از حصار و ورود به

کلیسا تصویری از اوست که ما در مرداب می بینیم .

در مدت حضور در کلیسا هم حنا تصمیم می گیرد

از صلیب به عنوان مترسک استفاده کند تا پرندگان

باغچه ی کوچک او را خراب نکنند .

این حواشی هرچند بخش کوچکی از فیلم را شکل

می دهند اما به واقع جزءلاینفک یک اثر

هالیوودی است .

به هر روی این فیلم به واسطه ی7 نشان تقدیری

که دریافت کرده (و شایسته ی آن نبوده)

کریه المنظر تر و بیمارتر از بیمار انگلیسی است .

در پایان گزیده ای از پروتکل های صهیونیست ها که

مصداق بارز دین گریزی می باشد را مرور می کنیم .

باشد که از خیالبافی و نظریه پردازی مبرا شویم …th english..

 

 

 

 

 


ادامه مطلب
[ 85/03/15 ] [ 5:19 قبل از ظهر ] [ حلقه نقد فیلم ]

اثری ازمینگلا که دارای نشانهای افتخار زیادی است.محتوای فیلمنامه دارای نکات جالب ودرعین حال متناقض است.                                                                                                                     

دراین فیلم  که در یک دوره بازگشت به گذشته به بازگویی خاطرات سرگذشت خود می پردازد.

بااینکه اکثرا بازگشت به گذشته نقبی به زندگی گذشته شخصیت است می توان ازآن به عنوان آماده سازی بیننده برای صحنه های آینده رمان نیز استفاده کرد.فیلمنامه نویسان اغلب حادثه زمان حال داستان را متوقف می کنند

 تا مدت زمانی بگذردوشخصیت دوباره باحوادث جدیدی روبرو شود.امادراین فاصله که زندگی شخصیت در

حال سکون است گیراترین شگرد استفاده از بازگشت به گذشته است.باری هنگامی که شخصیت درزمان حال داستان دروضعیتی ساکن(مثلا دربستربیماری)قرار میگیردنویسنده اغلب از بازگشت به گذشته پرتحرک وتوام باحادثه استفاده میکند.

از خیلی چیزها میخواهدبه ما بگویدیابه عبارت بهتر داستان پردازی میکند مثلا اینکه  اوتاپای جان عشقش را دوست داشت وبخاطراوخیلی چیزها راقربانی نمود واز آنها گذشت شایداین راعصاره اصلی این فیلم باشد.مادراین جا یک مطلب پیرامون ایجاد دیدگاه ناصحیح درباره اسلام ورویکرد واقعا سطحی نسبت به قوانین قضایی آن ازمنظر حقوقی ارائه می کنیم.

ازآنجا که کاترین معشوقه بیمار انگلیسی در نامزد جوزف      بیمار انگلیسی

است یک اصل تناقض اصلی در خود این عشق است که در یک دل دو محبت نمی گنجد.وقتی این هوس درقالب اظهار تمایل به بیان عواطف وتشریک علایق با بیمارانگلیسی درمیان گذاشته میشود بیننده برسردوراهی می ماند که چه کند ودرجایی دیگر وقتی سربازی ازنیروهای حاضردرجبهه وقتی مشخص می شود که

 با یک زن شوهر دار رابطه دوستی چیده باحالت

توهین آمیزی مورد ضرب وجرح فرمانده قرار

میگیرد و دوست دختر اونیز مجازات میگردد اینجا

 نکته جالبی که واقعا وصله ناجوری برای این فیلم

 است ازسوی فرمانده بدین شکل گفته میشود که دختر پرستار محجبه ای  راصدا می زند وباهمان حالت خشم وغضب ازاومی پرسد که مجازات زنا با زن همسر دار در اسلام چیست وتیغ تیزی را در حالتی که با داد و فریاد میگوید قطع دستان به دختر محجبه مسلمان داده ووی راوادار به قطع انگشتان دست جوان میکند اوج نفرت بیننده ازاسلام پیش می اید این چه دینی است ...دراینجا بایک پرداخت ماهرانه گویا عمل منکر آنها معروف جلوه گر میشود که دریک فریم خشونت دختر جوان مسلمان وبرخورد فرمانده  که او را وادار به چنین کاری کرده کلا او را تبرئه میکند این عشق نافرجام بیمار انگلیسی را نیز در خود هضم میکند بیمار انگلیسی و آن جوان پس ازمدتها تحمل مشقات به هم می رسند...پرسشی که در اینجا ذهن مرا مشغول ساخته این است که آیا نام عشق مقدس را برعشق بیمار انگلیسی نسبت به کاترین می توان نهاد؟ اگر از جلوه های صحنه پردازی وبهره برداری از ظرفیتهای تصویری نیز بخواهیم یک ارزیابی از فضای فیلم نسبت به اسلام بدست آوریم شاید بد نباشد صحنه ای که کاترین را در بازار مسلمانان درحال عبور از کنار زنان مسلمانی که تنها چشمان انها پیداست نشان می دهد که دراینجا نیز گویی توصیف نادرستی ازحجاب زن مسلمان بیان شده است.

[ 85/03/07 ] [ 8:48 قبل از ظهر ] [ حلقه نقد فیلم ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

سینما باید سنگی باشد که سکوت را بشکند ...
موضوعات وب